آشنایی با مناسب ترین انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان

آشنایی با مناسب ترین انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان

انواع تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در تمام واحدهای مسکونی و صنعتی برای تامین گرما و خنک کردن محیط به کار برده می شود. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع تجهیزات گرمایشی و سرمایشی منازل و ساختمان ها، بهترین سیستم گرمایشی و استاندارهای آن صحبت کنیم.

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهویه مطبوع و حفظ دمای محیط می باشد. تجهیزات گرمایشی مانند پکیج، شوفاژ، بخاری و شومینه از طریق انتقال حرارت، باعث گرم شدن فضای ساختمان می شوند.

تجهیزات سرمایشی از جمله چیلر، اسپیلت و کولر با استفاده از انرژی برق، هوای محیط را خنک می کنند. تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ساختمان و صنعت در انواع مدل های مختلف و با ظرفیت های متفاوت در بازار وجود دارند. هنگام انتخاب تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ساختمان باید به نوع کاربری ساختمان، مساحت فضا و تعداد افراد حاضر در محل توجه شود.

همچنین مقاومت این تجهیزات در برابر تغییرات محیطی، دمای هوا، فشار، رطوبت بالا و خوردگی از نکات مهم دیگری است که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. یکی از مزایای یک سیستم تهویه مطبوع، قابلیت استفاده از آن در تمام فصول سال است.

سیستم گرمایشی چیست؟

سیستم گرمایشی چیست؟

سیستم و وسایل گرمایشی و سرمایشی جدید مهم ترین نیاز هر مکانی به شمار می آید. در تعریف سیستم گرمایشی چیست به عوامل مختلف برای انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب می پردازیم. هنگام انتخاب و تعیین نوع سیستم گرمایشی باید موقعیت مکانی و نوع آب و هوای محیط توجه شود.

هدف استفاده از مناسب ترین لوازم گرمایشی و سرمایشی، تامین دمای متعادل محیط و تهویه مناسب هوا می باشد. سیستم گرمایشی به اشکال مختلفی از جمله پکیج، رادیاتور و بخاری وجود دارند. این وسایل و تجهیزات از انرژی گرمایی برای حفظ دمای مطلوب استفاده می کنند. سیستم گرمایشی از نظر تجهیزات و تاسیسات به دو گروه مرکزی و توزیعی تقسیم می شود.

در سیستم مرکزی، تجهیزات مولد گرما از قبیل دیگ بخار، چیلر، رادیاتور و دیگ آب گرم در فضایی خارج از واحد مانند موتورخانه یا پشت بام نصب می شوند. در حال حاضر، با توجه به گرم شدن کره زمین و آسیب های زیست محیطی انتخاب سیستم گرمایشی و سرمایشی جدید و مناسب برای هر محیط از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی

هر یک از انواع وسایل گرمایشی و سرمایشی دارای ویژگی و کارکردهای خاصی هستند. انواع سیستم گرمایشی بر اساس نوع کاربرد به دو دسته سیستم های خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. تاسیسات خانگی اغلب در فضاهای مسکونی، اداری و تجاری کوچک به کار گرفته می شوند. تجهیزات صنعتی مناسب فضاهایی با مقیاس بزرگ به ویژه در مکان های صنعتی مانند کارخانه ها و پالایشگاه ها می باشند.

همچنین انواع لوازم گرمایشی از لحاظ توزیع گرما در چند دسته طبقه بندی می شوند. سیستم گرمایش مرکزی، گرمایش از کف، سیستم گرمایشی پکیج و رادیاتور، تولید حرارت توسط بخاری و شومینه از رایج ترین تجهیزات گرمایشی به شمار می آیند. همچنین سیستم گرمایشی خورشیدی، یونیت هیتر، موتورخانه و شوفاژ، حالت گرمایشی کولر گازی و استفاده از پمپ حرارتی از دیگر روش های تولید گرما در واحدهای مسکونی و صنعتی محسوب می شود. در واقع، با پیشرفت و توسعه فناوری، سیستم های تولید گرما و سرما در صنعت ساختمان سازی هم دچار تغییر و تحولات بسیاری شده اند.

مزایای سیستم حرارت و گرمایش مرکزی

مزایای سیستم حرارت و گرمایش مرکزی

سیستم گرمایش مرکزی یکی از متداول ترین انواع سیستم گرمایشی محسوب می شود. انواع سیستم و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ساختمان، به طور معمول می توانند گرما و سرمای محیط را تامین نمایند. از مهم ترین مزایای سیستم گرمایش وحرارت مرکزی می توان به حداکثر میزان بازدهی و حداقل میزان مصرف انرژی اشاره کرد.

در این نوع سیستم گرمایش، با بهره گیری از چند منبع انرژی می توان به راحتی سوخت سیستم را تامین کرد. همچنین با مدیریت انرژی می توان انرژی های تلف شده را بازیابی نمود. سیستم حرارت مرکزی از اجزای مختلفی نظیر دیگ، مشعل، پمپ، رادیاتور، مبدل حرارتی، ترموستات و کندانسور تشکیل شده است.

در این روش نسبت به بخاری های برقی و گازی مقرون به صرفه تر است و نیازی به نصب دودکش ندارد. همچنین به این نکته توجه شود که این سیستم برخلاف روش های گرمایشی دیگر مانند پکیج، حرارت را به طور یکنواخت توزیع نمی کند. به طور کلی، حرارت در این سیستم گرمایشی توسط آب گرم یا بخار تولید می شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *