صفرتاصد سیستم هوشمند سازی ساختمان BMS

صفرتاصد سیستم هوشمند سازی ساختمان BMS

یکی از مهمترین قسمت‌های مورد نیاز جهت هوشمندسازی ساختمان وجود یک سیستم یکپارچه برای کنترل تجهیزات مختلف برقی و هوشمند سازی ساختمان BMS است. در مسیر هوشمند‌سازی تجهیزات مختلف به یک سیستم مشترک متصل می‌شوند و امکان کنترل آن‌ها از راه دور فراهم می‌شود.

با استفاده از یک تلفن همراه، تبلت یا کامپیوتر می‌توان تجهیزات مختلف را کنترل کرد. برای کنترل آن‌ها تنها به چند کلیک ساده نیاز است. از جمله اصطلاحاتی که در زمینه هوشمند‌سازی ساختمان مطرح می‌شود، هوشمند‌سازی ساختمان bms است. از این سیستم تحت عنوان مدیریت هوشمند ساختمان نیز یاد می‌شود.

سیستم هوشمند سازی ساختمان BMS چیست؟

BMS یا Building management system که در فارسی به آن مدیریت هوشمند ساختمان نیز می‌گویند، به مجموعه‌ای از سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌ها گفته می‌شود که به منظور کنترل بهتر و یکپارچه قسمت‌های مهم در ساختمان نصب می‌شود. قسمت‌های تحت کنترل این مجموعه شامل تأسیسات مکانیکی، سیستم تهویه، تجهیزات روشنایی، سیستم‌های آتش نشانی، سیستم‌های ایمنی، تأمین برق اضطراری و. . می‌باشد.

به عبارتی bms سیستمی است که به صورت خودکار و در صورت نیاز بسته به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در آن زمان از تجهیزات هوشمندسازی استفاده می‌شود.

سیستم BMS چیست؟

نرم‌افزار‌های کنترل و هوشمند سازی ساختمان BMS

برای توضیح بیشتر در مورد مفهوم هوشمند‌سازی ساختمان bms بهتر است این نکته را یاداوری کنیم که هوشمند‌سازی ساختمان نیازمند به یک سیستم یکپارچه بود. سیستم یکپارچه‌ای که تمام تجهیزات هوشمند به آن متصل باشد و از طریق آن کنترل شوند. در نتیجه برای هوشمند‌سازی نیازمند به نرم‌افزار و سخت‌افزار‌های مرتبط با موضوع مورد نظر هستیم. نرم‌افزار‌هایی که کنترل ساختمان را آسان‌تر کنند. به این نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های استفاده شده به جهت ایجاد یک شبکه کنترل یکپارچه برای کنترل قسمت‌های هوشمند ساختمان، هوشمند‌سازی ساختمان bms گفته می‌شود.

اگر بخواهیم در خصوص نقش و کارکرد این سیستم یکپارچه توضیح دهیم، باید گفت نقش اصلی این سیستم هوشمند‌سازی این است که در تمام ساعات شبانه روز سیستم هوشمند خانه را کنترل کند. علاوه بر کنترل، اجرای فرمان‌های مربوطه نیز از وظایف این بخش محسوب می‌شود. این سیستم سبب هماهنگ‌سازی قسمت‌های مختلف ساختمان با یکدیگر می‌شود. شرایط را بهینه‌سازی می‌کند و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود. شرکت، هوشمند‌سازی bms آن را به گونه‌ای طراحی کرده است که توانایی پوشش دهی بخش‌های مختلف را دارا است.

امکانات هوشمند‌سازی BMS

می‌تواند تمام سرویس‌های مکانیکی، الکتریکی و خفاظتی ساختمان مورد نظر را تحت پوشش و سازمان‌دهی خود قرار دهد. به طور کلی می‌توان گفت این سیستم شامل بخش‌هایی نظیر سیستم سرمایشی، گرمایشی، مطبوع، تهویه، بخش مربوط به برق اضطراری، آسانسور، سیستم روشنایی، پله برقی، اعلام حریق، دوربین مدار بسته، کنترل تردد و دیگر موارد مربوط به امکانات و تجهیزات ساختمان می‌شود.

نرم‌افزار‌های کنترل ساختمان BMS

جذاب‌ترین امکانات هوشمند‌سازی BMS تعریف سناریو‌های مختلف است. منظور از سناریو انجام همزمان چند کار مختلف باهم است. مثلاً شما سناریوی برای زمانی که در خانه نیستید تعریف می‌کنید کافی است تا صفحه موبایل خود را روشن کرده و سناریوی بیرون از منزل را لمس کنید تمامی فرمان‌های که از قبل تعریف کرده‌اید برای شما به بهترین شکل ممکن اجرا می‌شوند.

در واقع در این نوع سیستم هوشمندسازی تمامی اعمالی که اعضای ساختمان به صورت ارادی و غیرارادی روزانه انجام می‌دهند، توسط سیستم به صورت خودکار انجام می‌گیرند. این کار نه تنها باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی می‌شود، بلکه کاهش مصرف و هزینه‌های انرژی، کاهش خطاپذیری و افزایش اثربخشی سیستم را نیز در پی دارد.

هوشمند سازی ساختمان bms

بنابراین با اجرای این سیستم تمامی تجهیزات برقی و کنترلی خانه با توجه به شرایط محیطی به صورت خودکار توسط سیستم کنترل می‌شوند. از روشنایی خانه گرفته تا سیستم‌های گرمایشی، دزدگیر و … همگی به صورت خودکار انجام می‌گیرند.

سیستم‌های هوشمند bms که به آن مدیریت هوشمند ساختمان نیز می‌گویند، به مجموعه‌ای از سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌ها گفته می‌شود که به منظور کنترل بهتر و یکپارچه قسمت‌های مهم در ساختمان نصب می‌شود.

هوشمندسازی ساختمان بی ام اس با کمک وسایل و تجهیزات مختلفی انجام می‌شود. کنترل کردن تمام وسایل و تجهیزات موجود در ساختمان به وسیله نرم افزار BMS می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز بوده و در زمان‌هایی که دور از خانه هستید، استرس و نگرانی را از شما دور کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *