آشنایی با انواع سیستم‌های کنترلی و ریموت کنترلرها

آشنایی با انواع سیستم‌های کنترلی و ریموت کنترلرها

انواع سیستم های کنترلی در بازار وجود دارند که به شما کمک می نمایند تا به کمک آنها با دستگاه های الکترونیکی خود صحبت نمایید. در واقع این سیستم ها مغز متفکر دستگاه های شما محسوب می شوند. به کمک انواع سیستم های کنترلی شما می توانید فرمان های مختلف را به دستگاه های خود صادر نموده و انتظار داشته باشید که بهترین پاسخ و خروجی را دریافت کنید.

کنترلر چیست؟

کنترلر یک بخش مهم از یک دستگاه صنعتی محسوب می شود که به عنوان مغز آن عمل می نماید. انواع سیستم های کنترلی که در بازار وجود دارند، دارای عملکرد مخصوص به خود هستند و از توابع متفاوتی پشتیبانی می نمایند. در واقع کنترلر ها دستورات انسان را به دستگاه ها منتقل می نمایند تا آنها بر اساس توابع تعریف شده در مدت زمان مشخص، وظیفه خاصی را انجام دهند. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که انواع سیستم های کنترلی در بازار وجود دارند که وظیفه هر کدام از آنها خاص می باشد.

انواع سیستم های کنترلی

نوع اول سیستم های کنترلی

دسته اول مواردی می باشند که از کامپیوترها برای پردازش استفاده می نمایند. بسیاری از افراد آنها را با نام اینترفیس می شناسند. به عنوان چند نمونه از این موارد می توان به ماچ تری، کی کم و … اشاره نمود. خاطرنشان می شود که خروجی ها در این کنترلر ها سرعت پایینی دارند. همچنین پورت های خروجی آنها محدود است اما در عوض قیمت کمتری دارند و به راحتی می توان آنها را به کامپیوترها متصل نمود.

انواع سیستم های کنترلی

نوع دوم سیستم های کنترلی

دسته دوم از انواع سیستم های کنترلی دارای برد های الکترونیکی می باشند. برای اینکه سیستم های فوق به درستی فعالیت نمایند از یک سری میکروها استفاده می نمایند. وظیفه میکروها پردازش اطلاعاتی می باشد که باید از ورودی به خروجی یا بالعکس منتقل شوند. این نمونه از کنترل ها به کمک پورت های usb به دستگاه شما متصل می شوند. از همین رو باید دقت داشته باشید که در زمان فعالیت آنها را جدا نکنید.

نوع سوم سیستم های کنترلی

یکی از قدرتمند ترین انواع سیستم های کنترلی، کنترلر هایی هستند که داخل آنها پردازشگر وجود دارد. این موارد نیاز به ارتباط مستقیم با کامپیوتر ندارند. سرعت پردازش اطلاعات در این گزینه ها به نسبت سایرین زیاد می باشد. البته باید این مورد را نیز در نظر بگیرید که قیمت آنها در مقایسه با بقیه موارد بیشتر است

ریموت کنترل چیست؟

ریموت کنترل یکی از انواع سیستم های کنترلی می باشد که بر اساس ارسال و دریافت امواج در یک فرکانس و دامنه خاص فعالیت می نماید. برای اینکه این ریموت ها کار کنند به یک دستگاه فرستنده و یک دستگاه گیرنده نیاز دارند. برخی از ریموت کنترل ها دارای ماژول های مخصوص می باشند که بر روی گوشی نصب می شوند لذا می توانند امکانات بیشتری را در اختیار سایرین قرار دهند. در یک تعریف ساده می توان بیان نمود که ریموت کنترلر ها دستگاه کوچکی می باشند که می توانید آنها را به راحتی حمل نمایید و کنترل سایر دستگاه ها را از راه دور بر عهده بگیرید. از این موارد برای فرمان دادن به درب ماشین، لامپ، پنکه و … استفاده می شود. دستگاه اس ام اس کنترلر نیز یکی از پیشرفته ترین ریموت کنترل در بازار می باشد.

ریموت کنترل چیست؟

ریموت کنترل چگونه کار میکند؟

حال که با انواع سیستم های کنترلی آشنا شدید و دانستید که ریموت کنترل چیست، لازم است تا اطلاعات لازم را در خصوص نحوه عملکرد آنها به دست آورید. به صورت کلی می توان بیان داشت که هر ریموت کنترل دارای یک واحد کنترل مرکزی می باشد. لذا تمام دستورات در این بخش پردازش می شوند. از همین رو عملیات مورد نظر کاربر از طریق این بخش به گیرنده ها ارسال خواهد شد.

در مقابل درون هر گیرنده یکسری سنسورها و گیرنده هایی وجود دارد که می توانند فرکانس فرستنده را دریافت نموده و سیگنال ها را رمزگشایی کنند. پس از آن قادر خواهند بود تا عملیات مورد نظر کاربر را انجام دهند. با توجه به این توضیحات می توان دریافت که نکته مهم در این مرحله یکسان بودن فرکانس فرستنده و گیرنده می باشد. برای اینکه با انواع ریموت کنترلر ها آشنا شوید، لازم است تا دسته بندی های زیر را در نظر داشته باشید:

ریموت کنترلرهایی که بر اساس فرکانس فعالیت می‌نمایند

در حال حاضر نمونه های زیادی از این موارد در بازار وجود دارند که از شایع ترین آنها گزینه هایی هستند که بر اساس فرکانس های 868 -433 و 315 مگاهرتز فعالیت می نمایند.

ریموت کنترلرهایی که بر اساس نوع گیرنده ریموت فعالیت می‌کنند

از این حیث، آنها در سه دسته Code Fix , Code Learning و Hoping تقسیم بندی می گردند. در دسته code learning کدهایی که بین فرستنده و گیرنده رد و بدل می شوند، توسط نرم افزار مشخص می گردند. در نمونه های code fix نیاز به چندین سوییچر می باشد تا اطلاعات بین رسیور و ریموت برقرار شود. جهت فعالیت نمودن این کنترلر ها بسیار مهم است تا جامپر بر روی برد فعال باشد. در انواع hoping ارتباط بین فرستنده و گیرنده از طریق نرم افزار و کد می باشد. این موارد دارای امنیت بالایی هستند و قیمت آنها نیز بالاتر از سایرین می باشد.

ریموت کنترلر هایی که بر اساس فرکانس فعالیت می نمایند

ریموت کنترلرهایی که بر اساس امواج مادون قرمز و رادیویی فعالیت می‌نمایند

اگر ریموت کنترل شما برای ارسال و دریافت از امواج مادون قرمز استفاده می نماید، لازم است تا بین فرستنده و گیرنده یک مسیر مستقیم وجود داشته باشد. اما باید در نظر داشته باشید که ریموت های رادیویی می توانند از بین سیگنال های موجود در محیط هم گذر کرده و فعالیت کنند.

به جز موارد بالا، گزینه های دیگری نیز در بازار وجود دارند که با نام Amplitude Shift Keying شناخته می شوند. از لحاظ قیمتی این موارد بسیار مقرون به صرفه بوده و به راحتی در دسترس هستند. علاوه بر این تقویت کننده هایی نیز در خود دارند که اگر برد افزایش یابد، امکان ارسال و دریافت سیگنال را فراهم می آورند.

ریموت کنترل صنعتی چیست؟

یکی از کاربرد های مهم انواع سیستم های کنترلی، استفاده از آنها در ریموت کنترلر های صنعتی می باشد. این موارد را می توان در انواع ماشین آلات سنگین، سیستم های اتوماسیون و .. مشاهده نمود. برخی از متخصصین این گزینه ها را در واقع ربات هایی می دانند که قادر می باشند در مکان هایی که انسان ها قابلیت فعالیت ندارند، کار کنند. شاید برایتان جالب باشد اما کاوشگران یا متخصصین خنثی سازی بمب اغلب از این موارد استفاده می کنند.

در ریموت کنترلر های صنعتی فرامین باید به کمک کلید به گیرنده ارسال گردند. برخی از نمونه های پیشرفته علاوه بر فرکانس، کدهایی را نیز ارسال می نمایند که این موارد باید حتما رمزگذاری شده و در مقصد نیز بازگشایی رمز انجام پذیرد. اغلب جرثقیل های بزرگ صنعتی از این مورد در محل هایی که دید به صورت کامل نیست، لازم است تا از تجهیزات مراقبت صورت گیرد یا خطر جانی برای انسان وجود دارد، استفاده می نمایند.

ریموت کنترلر های صنعتی اغلب بردی تا حدود 100 متر دارند و در شرایط آب و هوایی مختلف فعالیت می نمایند. از سوی دیگر باید این مهم را نیز در نظر داشته باشید که ریموت های مذکور این قابلیت را دارند که با ولتاژهای گوناگون فعالیت کنند. حساسیت گیرنده ها در این کنترلر ها بالا می باشد. ضمنا می توان دو فرستنده را به یک گیرنده متصل نمود تا فعالیت مورد نظر را انجام دهند.

بهترین ریموت کنترل روشنایی

ریموت کنترل روشنایی یکی دیگر از انواع سیستم های کنترلی می باشد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی وارد زندگی انسان ها شده است. از لحاظ عملکرد این مورد همچون ریموت های تلویزیون، درب ساختمان و … عمل می نماید. برای اینکه کنترلر های فوق فعالیت کنند به فرکانس و دامنه خاصی نیاز می باشد.

ریموت کنترلر های روشنایی همانگونه که از نام آنها مشخص است برای خاموش و روشن نمودن برق مورد استفاده قرار می گیرند. ریموت ها دارای یک فرستنده برای ارسال امواج می باشند و گیرنده ای نیز برای دریافت امواج دارند. برای اینکه فرستنده و گیرنده به خوبی عمل نمایند، نیاز دارند تا یک دیود در مسیر آنها قرار گیرد. هر اندازه دیود قوی تر باشد، فرکانس ارسال سیگنال نیز قوی تر خواهد بود.

البته خاطر نشان می شود که برخی از سیستم های کنترلی با چند فرکانس به صورت همزمان فعالیت می کنند. از سوی دیگر شما می توانید فرکانس ها را به راحتی تغییر دهید. از این موارد اغلب برای قطع و وصل نمودن جریان برق نیز استفاده می شود.

جمع بندی:

پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر موجب شده است تا افراد بیش از پیش از سیستم های کنترل از راه دور بهره ببرند. در همین راستا انواع سیستم های کنترلی در بازار مشاهده می شوند که زندگی را آسان تر نموده اند. برای اینکه شما با این وسایل کار کنید، لازم است تا آنها را بشناسید و با نحوه فعالیت آنان آشنا باشید. در همین راستا برخی از مهمترین موارد در این مقاله عنوان شدند که به شما در زمان خرید کمک می نمایند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *