آشنایی با انواع بهترین روش‌های آبیاری باغ و ویلا و زمین‌های کشاورزی

آشنایی با انواع بهترین روش‌های آبیاری باغ و ویلا و زمین‌های کشاورزی

آبیاری امروزه از جایگاه خاصی در کشاورزی و پرورش محصولات باغی گلخانه ها برخوردار است. کشاورزان با استفاده از این فرآیند می توانند گامی مهم در پرورش محصولات خود بردارند. آبیاری یا آب رسانی امروزه از جایگاه خاصی در کشاورزی و پرورش محصولات باغی برخوردار است. کشاورزان و صاحبان باغ ها و زمین های کشاورزی با استفاده از این فرآیند می توانند گامی مهم در پرورش و رشد محصولات خود بردارند، چرا که این فرآیند دارای مزیت های بسیاری در تولید محصولات زراعی است.

برای مثال استفاده منظم از آب باعث سرکوب شدن علف های هرز در مزارع غلات شده و از تحکیم خاک جلوگیری می کند. همچنین از دیگر مزیت های این فرآیند می توان به محافظت محصولات زراعی در برابر یخبندان اشاره کرد. با انتخاب سیستم های هوشمند آب رسانی و ابیاری به راحتی و از راه دور می توان میزان و زمان مصرف آب را کنترل کرد. با استفاده از این سیستم ها دیگر نیازی به مراجعه حضوری در زمین ها و باغ ها و مشکلات آن نیست.

آشنایی با تعریف آبیاری

بهتر است بدانید آبیاری از نظر علمی تعابیر گوناگونی دارد. با استفاده از این فرآیند می توانید مقادیر کنترل شده ای از آب را در یک فاصله زمانی مشخص به درختان و گیاهان برسانید. استفاده از این فرآیند تاثیر بسیار زیادی در احیای پوشش گیاهی و حفظ مناظر در مناطق خشک و مناطقی با بارندگی کم دارد. در واقع امروزه آبرسانی با هدف های مختلفی صورت می گیرد.

یکی از این اهداف تامین آب کافی به منظور ادامه زندگی گیاه است. همچنین با آب رسانی املاح مضر در خاک شسته می شوند. با این فرآیند گیاهان در مقابل تنش ‌های ناشی از کم آبی یا بی آبی ‌های کوتاه مدت به بهترین شکل محافظت می شوند. نرم کردن ناحیه قابل شخم خاک و خنک کردن خاک و هوای اطراف گیاه نیز از دیگر اهداف آبیاری و آب رسانی به شمار می آیند.

آشنایی با روش های آبیاری سنتی و قدیمی

آشنایی با روش های آبیاری سنتی و قدیمی

امروزه بسیاری افراد همچون گذشته از روش های سنتی و قدیمی به منظور آبیاری کردن مزارع و باغ ها و گلخانه های خود استفاده می کنند. بهتر است بدانید آب رسانی سنتی خود دارای انواع مختلفی است که نگاهی مختصر به آنها خواهیم داشت.

آب رسانی شیاری:

این روش با نام جوی پشته ای یا نشتی در بین افراد شناخته شده است. آبرسانی شیاری گزینه ای مناسب برای آبیاری محصولات زراعی است که به صورت ردیفی کاشته شده اند. از این روش آبیاری نمی توان برای خاک های ماسه ای یا خاک های سبک استفاده کرد. همچنین این روش گزینه ای مناسب برای خاک هایی که بعد از خشک شدن ترک های بزرگ بر می دارند، محسوب نمی شود.

آبیاری کرتی:

از دیگر انواع روش های سنتی می توان به روش کرتی اشاره کرد. کشاورزان اغلب از این روش استفاده می کنند، چرا که به ماشین آلات پیشرفته نیازی ندارد. این روش مناسب خاک هایی است که آب در آنها کمتر نفوذ می کند. برای مثال این روش گزینه ای ایده آل جهت آب رسانی زمین های صاف و بدون شیب است. کشاورزان در این روش می توانند کرت ها را به شکل چهار گوش یا شکل های دیگر درست کنند. از دیگر کاربردهای این نوع روش می توان به شستن خاک های شور اشاره کرد. همچنین با استفاده از روش کرتی به راحتی می توان گیاهان مختلفی همچون برنج، یونجه، حبوبات، سبزی و … آبیاری کرد.

آبیاری نواری:

در این روش سنتی ابتدا مزرعه را با نوارهایی به پهنای ۵ تا ۱۵ متر نوار بندی می کنند. این نوارها با استفاده از مرز کشی از یکدیگر جدا می شوند. از این روش برای اغلب خاک ها به جز زمین هایی که خاک شنی دارند می توان استفاده کرد. در واقع با روش آبیاری نواری می توان زمین های کم شیب را آب رسانی کرد. یکی از این اهداف تامین آب کافی به منظور ادامه زندگی گیاه است. همچنین با آب رسانی املاح مضر در خاک شسته می شوند. با این فرآیند گیاهان در مقابل تنش ‌های ناشی از کم آبی یا بی آبی ‌های کوتاه مدت به بهترین شکل محافظت می شوند. نرم کردن ناحیه قابل شخم خاک و خنک کردن خاک و هوای اطراف گیاه نیز از دیگر اهداف آب رسانی به شمار می آیند.

آشنایی با روش های مختلف انواع آب رسانی و ابیاری خانگی، باغ، ویلا و زمین کشاورزی

روش های آبیاری سنتی و قدیمی

امروزه افراد می توانند از روش های مختلفی به منظور آب رسانی گیاهان استفاده می کنند. در ادامه با این روش ها آشنا خواهیم شد.

آبیاری به روش قطره ای:

آبیاری قطره ای اغلب برای تاکستان ها و باغ هایی با محصولات ارزش غذایی بالا استفاده می شود. استفاده از این روش مانع از فرسایش خاک و جداسازی مواد مغذی آن خواهد شد. کاهش مصرف آب در مقایسه با دیگر روش ها نیز از دیگر مزیت های این روش به شمار می آید.

آبیاری به روش مرکز محوری:

از دیگر روش های مختلف انواع آبیاری باغ می توان به روش مرکز محوری اشاره کرد. این روش به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می شود. در این روش آب به شکل منظم و مساوی پخش می گردد. همچنین استفاده از این روش باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می شود.

آبیاری به روش بارانی:

استفاده از آبیاری بارانی توزیع یکنواخت آب را به خوبی فراهم می سازد. همچنین با استفاده از این روش به راحتی می توان مناطق بزرگ و گسترده را پوشش داد. از دیگر مزیت های روش بارانی نصب و راه اندازی آسان و مقرون به صرفه بودن آن است.

آبیاری به روش پله ای:

ابیاری پله ای یک روش قدیمی بوده که دارای بیشترین کاربرد و استفاده در مناطق کوهستانی می باشد. استفاده از آبیاری پله ای به نوعی موجب باروری در خاک می شود. همچنین با این روش به راحتی می توانید آب جمع شده روی سطح زمین را مدیریت نمایید.

آبیاری به روش شیاری:

این روش معمولا به کمک سطح خاک انجام می شود. این روش گزینه بسیار مناسبی برای کاشت محصولاتی است که به صورت ردیفی کاشت شده اند. استفاده از آبیاری شیاری به نوعی باعث صرفه جویی در وقت و نیروی کار می شود. همچنین این روش از نظر اقتصادی بسیار مناسب بوده و هزینه نصب آن پایین می باشد. عملکرد بالاتر نیز از دیگر مزایای این روش به شمار می آید.

آشنایی با روش های مختلف انواع آب رسانی و ابیاری خانگی، باغ، ویلا و زمین کشاورزی

بهتر است بدانید آب رسانی( آبیاری) دارای انواع مختلفی است. یکی از این روش ها آب رسانی تحت فشار می باشد که آب را با استفاده از فشاری بیش از فشار اتمسفر و با استفاده از لوله در سطح مزرعه پخش می کند. آب رسانی تحت فشار به دو روش بارانی و موضعی صورت می گیرد. همچنین آب رسانی موضعی به دو دسته قطره‌ای و خطی تقسیم می شود. از دیگر انواع آبرسانی می توان به آب رسانی سطحی اشاره کرد. این نوع آب رسانی معمولا به سه روش شیاری، کرتی و نواری انجام می شود.

آبرسانی زیر زمینی نیز از دیگر انواع آب رسانی می باشد. در این روش سطح خاک مرطوب نشده و رطوبت با استفاده از خاصیت موئینگی به محیط ریشه می رسد. در واقع نمی توان به طور دقیق بهترین روش آبیاری را معرفی کرد، زیرا روش های آب رسانی را باید بر اساس یکسری معیارهای خاص همچون بافت خاک، وضعیت آب و هوایی، گیاهان الگوی کشت، شوری خاک، اندازه مزارع و … انتخاب کرد.

کنترلر ابیاری اتوماتیک

کنترل پمپ های آبیاری و سطوح آب مخازن از طریق موبایل

عدم کنترل بر روی مصرف آب یکی از مشکلاتی است که برای صاحبان چاه‌ های آب و زمین‌ های کشاورزی به وجود می آید. همچنین از آنجا که ساعتی شدن آب رسانی از دیگر مواردی است که باید در زمان خاص و تعیین شده ای صورت بگیرد، از این رو ممکن است صاحبان زمین های کشاورزی نتوانند زمین یا باغ خود را به موقع آبیاری کنند. سیستم های هوشمند امروزه با استقبال بی نظیری از سوی کشاورزان و صاحبان باغ یا زمین های زراعی مواجه شده است. با استفاده از این سیستم ها علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب به راحتی می توان مصرف آب را مدیریت کرد.

دستگاه های هوشمند آبیاری توسط موبایل از راه دور قابل کنترل هستند. در واقع با استفاده از این نوع سیستم، کشاورزان و صاحبان زمین در هر زمان و مکانی می توانند آب رسانی یا همان ابیاری را کنترل و برنامه ریزی کنند. با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به مراجعه حضوری جهت کنترل آبیاری زمین های کشاورزی و باغ و ویلا و خانه نیست. این نوع سیستم ها را می توانید بر روی انواع پمپ ‌های آبِ باغ، ویلا و زمین کشاورزی نصب نمایید. در واقع افراد می توانند اقدام به دادن برنامه و روشن و خاموش نمودن پمپ آب از طریق پیامک کنند.

کنترلر ابیاری اتوماتیک چیست؟

بهتر است بدانید کنترلر آبیاری اتوماتیک نوعی دستگاه دیجیتال بوده که کار آن فرمان دهی به شیر های برقی در زمان های خاص و از پیش تعیین شده است. کنترلرها نقش بسیار مهمی در سیستم های آبیاری مدرن و امروزی دارند. با انتخاب این سیستم به راحتی می توان از بالاترین میزان مواد شیمیایی و انرژی موجود در یک اکوسیستم بهره مند شد. این سیستم معمولا در دو نوع فضای بسته و فضای باز تولید و عرضه می شود. با استفاده از کنترلر تمامی برنامه های سیستم حفظ و ذخیره می شوند.

از دیگر مزیت های کنترلر آب رسانی اتوماتیک می توان به توانمندی بالای آن در نشان دادن واکنش در برابر تغییرات رطوبتی اشاره کرد. در واقع این سیستم نقش بسیار مهمی در تولید محصولات با کیفیت و مرغوب دارد. این سیستم های کنترلر، آبیاری باغ و ویلا از راه دور را برای افراد به بهترین شکل فراهم کرده است. از این سیستم به راحتی می توان برای کاربری های مختلفی همچون آبیاری فصلی، خانگی و آب رسانی زمین های کشاورزی و مزارع استفاده کرد. در واقع این سیستم نقش مهی در صرفه جویی در آبیاری درختان دارد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *