خانه هوشمند چیست؟ صفرتاصد هوشمند سازی ساختمان

خانه هوشمند چیست؟ صفرتاصد هوشمند سازی ساختمان

فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی که در زندگی ما وارد شده‌اند، تغییرات زیادی را در زندگی ایجاد کرده و بسیاری از فعالیت‌های روزمره را برای ما آسان‌تر کرده‌اند. سیستم اسمارت هوم یا سیستم هوشمند سازی ساختمان(خانه) یکی از تکنولوژی‌های جدیدی است که خانه و محل زندگی ما را به محیطی کاملاً هوشمند تبدیل می‌کند. تصور کنید تمام اجزای خانه مانند لامپ‌، در، پرده، پنجره، آبگرمکن، لوازم آشپزخانه و هر آن چیزی که در خانه وجود دارد به اینترنت متصل شود. به این صورت امکان استفاده از هرکدام و کنترل آن‌ها بسیار ساده می‌شود.

با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، هر روز شاهد ابداع ابزار جدید و فوق پیشرفته هستیم. در گذشته تلفن همراه تنها ابزاری برای برقراری تماس بود اما امروزه با روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند، علاوه بر اینکه تماس راه‌های ارتباطی بین افراد بسیار بیشتر شده، اغلب مردم حتی با همین وسیله کوچک می‌توانند کسب درآمد کنند. خانه هوشمند نیز یکی از مواردی است که این روزها هدف اصلی کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری قرار گرفته است.

اما خانه هوشمند یا اسمارت هوم چیست؟

ما در این مقاله به چیستی، مزایا و معایب خانه هوشمند، انواع آن و بهترین تجهیزات خانه هوشمند مانند اس ام اس کنترلر و… خواهیم پرداخت. پس اگر شما نیز کنجکاو هستید که درباره این تکنولوژی روز دنیا بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

خانه هوشمند (Smart Home) چیست؟

همه ما در زندگی روزمره خود از وسایل و ابزار هوشمند مانند: تلفن همراه، ساعت‌های زنگ‌دار، درب‌های اتوماتیک، گازهای تایمردار و … استفاده می‌کنیم. اما در بحث خانه هوشمند دقیقاً منظور از هوشمندسازی چیست؟ محصولات خانه هوشمند چه ابزاری هستند و به چه صورت عمل می‌کنند؟

اگر بخواهیم به زبانی ساده خانه‌ها و ساختمان‌های مدرن و به اصطلاح هوشمند را تعریف کنیم، باید بگوییم که در این نوع خانه‌ها تمامی ابزار و لوازم برقی به یک سیستم کنترل مرکزی متصل هستند.

بنابراین شما می‌توانید تمام ابزارهای برقی خانه خود را در هر کجا که باشید، حتی کشور دیگر، به راحتی کنترل کنید. این کنترل و نظارت بر خانه از راه دور باعث افزایش امنیت ساختمان می‌شود. به عبارت دیگر اسمارت هوم به معنی کنترل‌پذیر بودن ساختمان نیز گفته می‌شود.

هوشمندسازی ساختمان

در حقیقت هدف اصلی از ساخت خانه‌ها و ساختمان های هوشمند ایجاد آسایش و امنیت برای افراد است. امروزه از روش‌ها و تکنیک‌های بسیاری برای هوشمندسازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کنترل نور، دما، سیستم‌های امنیتی، آبیاری گیاهان و … اشاره کرد.

در واقع هوشمندسازی خانه ها می‌تواند باعث بهبود شرایط زندگی اقراد سالمند و معلول، همچنین صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌های نگهداری ساختمان شود.

سیستم هوشمند‌سازی

افراد به صورت روزانه با تکنولوژی‌های مختلفی کار می‌کنند. می‌توان گفت تکنولوژی به یک جز جدایی ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده است. امروزه انسان‌ها در زمینه استفاده از تکنولوژی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و به طور کلی هدف اصلی استفاده از تکنولوژی آسان شدن کار‌ها است. به همین منظور از سیستم هوشمندسازی در خانه‌ها نیز استفاده می‌شود. خانه‌های مدرنی که کنترل آن‌ها بسیار آسان است.

برای توضیح بیشتر استفاده ازتکنولوژی و هوشمند‌سازی منازل می‌توان یک مثال آورد.

به عنوان مثال در خانه‌های سنتی سیستم روشنایی به صورت دستی کار می‌کند. منظور این است که لامپ به یک کلید برق وصل می‌شود. هر زمان که بخواهید لامپ را روشن و خاموش کنید، باید به صورت فیزیکی به محل قرار‌گیری کلید برق بروید و با فشار دادن آن لامپ خاموش یا روشن می‌شود.

مورد توضیح داده شده از جمله مثال‌هایی است که برای آن‌ها ازتکنولوژی استفاده نشده. استفاده از تکنولوژی، سیستم روشنایی را هوشمند می‌کند. هوشمند بودن سیستم روشنایی امکان کنترل از راه دور را فراهم می‌کند. با یک تبلت یا کامپیوتر با چند کلیک ساده بدون نیاز به حرکت می‌توانید لامپ را روشن و خاموش کنید.

خانه هوشمند

مثال بالا تنها یک مورد از مزایای هوشمندسازی خانه و ساختمان است. در قسمت‌های مختلف خانه می‌توان از تکنولوژی استفاده کرد. بنابراین هوشمند‌سازی خانه‌ها هیچ محدودیتی ندارد. یخچال‌های هوشمند، درب‌های هوشمند، قفل هوشمند و… همه از مثال‌های هوشمند‌سازی خانه است.

در این خصوص لازم به توضیح می‌باشد که هر خانه‌ای قابلیت هوشمند‌سازی را دارد. اینگونه نیست که تصور کنید تنها ساختمان‌هایی با نما و ساختار مخصوص می‌توانند مدرن و هوشمند شوند. همه ساختمان‌ها قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند.

علاوه بر این مورد بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که قسمت‌ها و تجهیزات مختلف خانه قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند. از طرفی دیگر برای اینکه یک خانه، اسمارت هوم محسوب شود، نیاز نیست تا تمام امکانات آن به صورت هوشمند کنترل شود. اگر در خانه ای تنها چند مورد از امکانات هم هوشمند باشند، باز هم عنوان اسمارت هوم به آن خانه تعلق می‌گیرد. هدف اصلی اسمارت آسان‌تر کردن کار‌های روزانه است. برای اجرای آن هم به یک تبلت یا کامپیوتر نیاز دارید.

سیستم هوشمند سازی برق ساختمان و خانه های هوشمند چگونه کار میکند؟

تمام دستگاه‌های الکتریکی موجود در یک خانه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و می‌توان از طریق یک نقطه مرکزی مانند تلفن هوشمند، تبلت، لپ تاپ یا کنسول بازی به آن‌ها دسترسی داشت. قفل در‌ها، تلویزیون‌ها، ترموستات‌ها، مانیتور‌های خانگی، دوربین‌ها، چراغ‌ها و حتی وسایلی مانند یخچال، اجاق گاز، لباسشویی و … را می‌توان از طریق یک سیستم اتوماسیون خانگی کنترل کرد.

این سیستم بر روی تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های متصل به شبکه نصب شده و کاربر می‌تواند برای اعمال تغییرات خاص برنامه زمانی ایجاد کند.

لوازم خانگی هوشمند دارای مهارت‌های خودآموزی هستند تا بتوانند برنامه‌های صاحب خانه را یاد بگیرند و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهند.

خانه‌های هوشمندی که مجهز به سیستم کنترل روشنایی هستند باعث می‌شوند مصرف برق پایین آماده و در هزینه‌های مرتبط با انرژی صرفه‌جویی صورت بگیرد.

برخی از سیستم‌های اتوماسیون خانگی در صورت مشاهده هرگونه موقعیت خطرناکی در خانه به صاحب خانه هشدار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند در صورت بروز موقعیت‌های خطرناک مانند آتش سوزی یا … با پلیس یا آتش نشانی تماس بگیرند.

تفاوت‌های بین خانه‌های سنتی و هوشمند:

سیستم هوشمند سازی منازل و ساختمان ها (اسمارت هوم) یک تکنولوژی تازه تأسیس است که در سال‌های اخیر استفاده از آن رواج پیدا کرده است. در خصوص تاریخچه تأسیس و پیدایش اسمارت هوم باید گفت، این قابلیت تحت انحصار هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نیست.

به بیانی بهتر در اصل هیچ چیزی تحت عنوان اینکه شرکت الکتروگستر آسیا مخترع این تکنولوژی است، وجود ندارد، زیرا هیچ شرکت یا شخص خاصی آن را اختراع نکرده است. لازم به توضیح است که با این وجود امروزه شرکت‌های زیادی در زمینه Smart home و پیشرفت آن فعالیت می‌کنند. به گونه‌ای که امروزه شاهد اپلیکیشن اسمارت هوم هستیم.

با وجود ابتدایی بودن این سیستم، اسمارت هوم باز هم محبوبیت زیادی دارد و داشتن یک خانه هوشمند آرزو افراد زیادی است. بیشتر اشخاص و شرکت الکتروگستر آسیا فعال در زمینه هوشمند‌سازی خانه‌ها در مرحله آزمون و خطا هستند تا با استفاده از تکنولوژی امکانات بیشتری را در اختیار افراد قرار دهند.

یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که بین خانه سنتی و خانه مدرن وجود دارد این است که ساختمان مدرن به راحتی کنترل می‌شود. در توضیح بیشتر باید گفت برای کنترل خانه‌های سنتی نیاز است تا شما اقدامات مربوطه را انجام دهید‌.

به عنوان مثال در خانه سنتی که از تکنولوژی استفاده نمی‌شود، اگر شخصی برای ورود به خانه در بزند نیاز است تا اشخاص خانه برای باز کردن درب از جای خود بلند شوند و تا درب بروند و آن را باز کنند، اما در خانه‌های هوشمند شرایط کاملاً متفاوت است.

برای کار‌های مختلف از جمله کنترل خانه و باز کردن درب نیاز نیست تا از جای خود بلند شوید.تمام کار‌ها به آسان‌ترین روش ممکن انجام می‌شود و جای هیچ نگرانی نیست.

در خانه‌های هوشمند که از تکنولوژی اسمارت هوم استفاده می‌کنند، برای کنترل خانه و ساختمان تنها به یک تبلت یا کامپیوتر نیاز دارید. تمام کار‌های مربوطه توسط همان تبلت یا کامپیوتر مورد استفاده کنترل و انجام می‌شود که تمام این اقدامات به منظور ارتقا خانه انجام می‌شود.

هوشمند شدن خانه ابعاد بسیار متفاوت و متنوعی دارد. تمام قسمت‌های خانه دارای قابلیتی هستند که می‌توان آن‌ها را به نسخه هوشمند ارتقاع داد.

از جمله موارد موجود در ساختمان ها و خانه های هوشمند می‌توان به لامپ‌های هوشمند، یخچال هوشمند، مبل هوشمند و… اشاره کرد. هر یک از این امکانات قابلیت‌های خاص خود را دارند و در نوع خود منحصر به فرد محسوب می‌شود. همانگونه که توضیح داده شد تمام امکانات و تجهیزات موجود در خانه قابلیت پیوستن به سیستم اسمارت هوم را دارند، در نتیجه برای هوشمند‌سازی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

در این قسمت یک سؤال اساسی مطرح است و آن سؤال این است که برای اینکه اصطلاح خانه هوشمند به خانه مورد نظر تعلق بگیرد، باید چند مورد از ویژگی‌های هوشمند بودن را دارا باشد؟

در پاسخ باید گفت هیچ محدویتی در این مورد وجود ندارد. به بیانی بهتر خانه‌ای که دو مورد از مواردی هوشمندسازی را دارا باشد هم اسمارت هوم نام دارد، همانگونه که خانه‌ای با تعداد بیشتری از قابلیت‌های هوشمند‌سازی نیز اسمارت هوم نام دارد.

تفاوت‌های بین خانه‌های سنتی و هوشمند:

در ادامه تفاوت‌های بین خانه‌های سنتی و هوشمند نظیر هوشمند‌سازی ساختمان اصفهان بهتر است به توضیح بیشتر در مورد اینکه هوشمند‌سازی ساختمان چه مزایا و معایبی دارد، بپردازیم.

مزایای خانه هوشمند:

از جمله مهمترین مزایای استفاده از تکنولوژی برای هوشمند‌سازی منازل این است که از این طریق سطح رفاه و‌آسایش ساکنان ساختمان افزایش پیدا می‌کند. برای انجام کار‌های مختلف نیاز به حضور فیزیکی در محل مورد نظر نیست‌. امکان کنترل از راه دور برای اشخاص فراهم شده و این سبب‌آسایش بیشتر در کنار لوکس بودن تجهیزات می‌شود. از دیگر مزایای آن می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی اشاره کرد.

استفاده از سیستم سرمایشی، گرمایشی هوشمند و همچنین لامپ‌های هوشمند تا حد زیادی می‌تواند از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند که این موضوع خود سبب کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود. در ادامه توضیح در مورد اینکه سیستم هوشمند‌سازی ساختمان چه مزایایی دارد، بهتر است به این مورد هم اشاره شود که علاوه بر افزایش کیفیت زندگی تا حد زیادی سبب افزایش سطح ایمنی می‌شود.

به عنوان مثال قفل هوشمند درب که بدون کلید باز می‌شود، برخی از انواع آن با اسکن چهره شخص باز می‌شوند، برخی هم از طریق پین و برخی از طریق سیم کارت و وای فای. به طور کلی استفاده از هوشمند‌سازی در ساختمان کار را آسان‌تر کرده و ایمنی را نیز افزایش می‌دهد.

اسمارت هوم یا خانه هوشمند مزیت‌های زیادی برای افراد به همراه خواهد داشت. در ادامه به مهم‌ترین این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم.

افزایش ایمنی خانه

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های داشتن خانه هوشمند افزایش ایمنی است. استفاده از دوربین‌های مداربسته، دزدگیر، سیستم های اعلام و اطفاء حریق، زنگ‌های هوشمند درب خانه و موارد بسیار زیادی که در اسمارت هوم به کار رفته و باعث افزایش ایمنی می‌شوند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

شاید بتوان بزرگ‌ترین مزیت خانه هوشمند را صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانست. به طور مثال زمانی که نور داخل خانه به اندازه کافی باشد، لامپ‌ها خاموش می‌شوند، همچنین با سرد شدن یا گرم شدن خانه وسایل سرمایشی و گرمایشی در درجه کمتری قرار گرفته و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

مدیریت راحت کار‌های خانه

با کمک این تکنولوژی می‌توانید به راحتی امور منزل را مدیریت کنید. تمام وسایل منزل ازجمله یخچال، تلویزیون، جاروبرقی و … به صورت هوشمند فعالیت خود را انجام می‌دهند و شما تنها بر کار آن‌ها نظارت می‌کنید.

معایب خانه هوشمند

  • این سیستم‌ها نیز همانند دیگر ابزارهای مورد استفاده دارای معایبی نیز می‌باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اولین عیب این سیستم را می‌توان در هزینه نصب بالای آن‌ها دانست. هوشمندسازی ساختمان‌ها چه در هنگام ساخت خانه و چه پس از آن هزینه‌های بسیار زیادی را در پی دارد. از طرفی هر چه بخش‌های بیشتری از ساختمان درگیر هوشمندسازی شوند، هزینه کار افزایش خواهد یافت.
  • زیرساخت‌های پیچیده و سنگین در اجرای این طرح یکی دیگر از معایب خانه‌های هوشمند است. هنگام نصب خانه هوشمند معمولاً سیم‌کشی‌های بسیار زیاد و پیچیده و ابزارهای متفاوت زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • عیب‌یابی این سیستم‌های نیز بسیار پیچیده و نیازمند تخصص است. از این رو افراد نمی‌توانند خود به تنهایی مشکل سیستم را رفع کنند و باید حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت.
  • اغلب سیستم‌های هوشمندسازی دارای کاربری بسیار پیچیده‌ای هستند. زیرا تجهیزات مورد استفاده در این سیستم اغلب خارجی بوده و دارای منو و رابط کاربری انگلیسی زبان هستند. به همین دلیل استفاده از این تجهیزات برای افراد مسن و کودکان که آشنایی چندانی با آن ندارند، قدری دشوار است.

در حال حاضر و با پیشرفت های گسترده در زمینه هوشمندسازی ساختمان ها در سراسر جهان، امروزه هوشمندسازی ساختمان ها و منازل در ایران و شهرهای آن، هوشمندسازی ساختمان در اصفهان و تهران و…. نیز درحال پیشروی و پیشرفت است. شرکت الکتروگستر هم در راستای هوشمندسازی خانه‌ها از دستگاه اس ام اس کنترلر استفاده می‌کند. 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *