7 برتری هوشمندسازی تاسیسات برقی ساختمان

7 برتری هوشمندسازی تاسیسات برقی ساختمان

هوشمندسازی تاسیسات برقی بخشی از پروژه خانه هوشمند شما است. در زندگی امروز مردم دنیا، بهره بردن از خانه‌های هوشمند به یک ضرورت تبدیل شده است. در خانه‌های هوشمند، یک شبکه ارتباطی با کمک گرفتن از اینترنت اشیا کنترل بسیاری از وسایل زندگی را از راه دور و نزدیک در اختیار شما قرار می‌دهد. هوشمند ساختن تاسیسات برقی هم بخشی از پروژه خانه هوشمند شما است. فرقی نمی‌کند شما در کجای دنیا باشید. تجهیزات برقی هوشمند کنترل سیستم سرمایش، گرمایش، تهویه و بسیاری از سیستم‌های برقی سازه را در دست‌های شما قرار می‌دهد. البته تنها برتری تاسیسات برقی هوشمند، کنترل از راه دور وسایل برقی نیست. بهینه‌سازی مصرف انرژی و کم شدن مبلغ قبض‌های برق برتری دیگر خانه‌های هوشمند است.

هوشمندسازی تاسیسات برقی چیست؟

هوشمند کردن تاسیسات برقی به‌معنای یکپارچه ساختن تجهیزات برقی ساختمان و کنترل آسان آنها به‌صورت مستقیم یا از راه سناریونویسی است. در این سازه‌ها، روشنایی، تهویه، سرمایش، گرمایش و هرآنچه که با انرژی برق سروکار دارد را می‌توانید از راه دور و نزدیک، و با استفاده از ابزارهای مختلف کنترل کنید. روش‌های مختلفی برای کنترل این تجهیزات برقی در خانه‌های هوشمند وجود دارد که گوناگونی آنها کنترل و نظارت بر سازه هوشمند شما را آسان‌تر می‌سازد.

هوشمند سازی برق ساختمان

برتری‌های هوشمندسازی تاسیسات برقی

1- کاستن از مصرف انرژی

لامپ‌ها و وسایل سرمایشی و گرمایشی از پرمصرف‌ترین وسیله‌ها به شمار می‌روند. گاهی لامپ‌های زیادی به‌صورت شبانه‌روزی در ساختمان روشن است. گاهی نیز با رفتن کارکنان از اداره یا سازمانی، سیستم سرمایش و گرمایش آن روشن می‌ماند. نخستین و مهم‌ترین فایده هوشمندسازی تاسیسات ساختمان کاستن از مصرف انرژی است. مصرف انرژی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و آسیب زیادی به کره زمین وارد کرده است.

2- کاستن از هزینه برق ساختمان

لامپ‌های روشن راهروها و حیاط ساختمان، و روشن بودن سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان‌های خالی فقط هزینه مصرف انرژی را در آنها بالا می‌برد. در واقع هوشمندسازی تاسیسات برقی ساختمان از نظر مالی هم به نفع ساکنان یک سازه است.

3- افزایش آسایش و راحتی ساکنان ساختمان

از بدیهی‌ترین مزایای هوشمند کردن تاسیسات برقی ساختمان، آسایش و راحتی بیشتر ساکنان یک سازه است. دمای کنترل‌شده، روشنایی به‌موقع و تهویه مناسب از برتری‌های یک ساختمان هوشمند است. روشن و خاموش کردن و کنترل آسان وسایل برقی و الکتریکی هم ویژگی دیگر هوشمندسازی سازه‌ها است.

4- افزایش بهره‌وری در ساختمان‌های اداری و تجاری

با هوشمندسازی تاسیسات برقی ساختمان می‌توانید برنامه روشن شدن سیستم گرمایش و سرمایش، تهویه و دمای مناسب محیط را پیش از ورود کارکنان فعال کنید. به این ترتیب نه سرما و نه گرمای هوا مانعی در راه شروع کار کارکنان نیست و بدین ترتیب بهره‌وری کارکنان هم بالاتر می‌رود.

5- کاستن از هزینه کنترل و نگهداری تجهیزات ساختمان

یکی از نتیجه‌های هوشمند کردن تاسیسات برقی در یک سازه، کنترل رایانه‌ای تجهیزات برقی ساختمان است. به این ترتیب به‌موقع متوجه پدید آمدن اشکال و ایرادی در تجهیزات ساختمان می‌شوید.

6- بالاتر رفتن ارزش ساختمان

هوشمندسازی تجهیزات برقی ساختمان ارزش ساختمان شما را در زمان اجاره یا فروش بالاتر می‌برد.

7- نظارت از راه دور بر تجهیزات ساختمان

با هوشمند کردن تاسیسات برقی، از هر منطقه‌ای می‌توانید به کنترل این تجهیزات در ساختمان مورد نظر خود بپردازید.

روش های هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی تاسیسات برقی در بخش‌های مختلف یک سازه هوشمند

بخش‌های مختلفی از تجهیزات برقی یک سازه را می‌توانید هوشمند کنید و کنترل مصرف برق را در بخش‌های مختلف آن در اختیار بگیرید:

1- سیستم روشنایی هوشمند

آشکارترین جلوه‌های مصرف برق در هر سازه‌، سیستم روشنایی آن است. با بهره گرفتن از سیستم‌های هوشمند می‌توانید روشنایی سازه را به‌روش‌های گوناگون کنترل کنید:

بهره‌گیری از سنسورهای تشخیص روشنایی

هوشمندسازی تاسیسات برقی در بخش روشنایی ممکن است با استفاده از سنسورهای تشخیص نور و تاریکی صورت گیرد. با استفاده از این سنسورها، لامپ‌ها با تاریک شدن هوا روشن می‌شوند و پس از روشن شدن هوا خاموش می‌شوند. این سیستم مناسب فضاهای خارجی سازه مانند حیاط، خیابان‌ها و پارکینگ‌های روباز است.

بهره‌گیری از سنسورهای حرکتی

با استفاده از سنسورهای حرکتی، لامپ‌ها در زمان ورود یا نزدیک شدن افراد روشن، و با خروج یا دور شدن آنها خاموش می‌شوند. به این ترتیب هیچ چراغی بیهوده روشن نمی‌ماند.

استفاده از دیمر هوشمند

با بهره گیری از دیمر می‌توانید نور لامپ‌ها را کم و زیاد کنید. بهره بردن از دیمرهای هوشمند در یک سازه باعث می‌شود نور چراغ‌ها با توجه به مقدار تاریکی یا روشنایی فضا تنظیم شود. در واقع در زمان تاریکی، لامپ‌ها پرنورتر، و در زمان روشن بودن نسبی محیط، لامپ‌ها کم‌نورتر می‌شود.

امکان استفاده از سناریوهای هوشمند

هوشمندسازی تاسیسات برقی که با استفاده از سناریوی خانه هوشمند انجام می‌گیرد، برنامه‌ای برای استفاده از همه تجهیزات هوشمند ساختمان در اختیار شما قرار می‌دهد. سناریوی هوشمند برنامه‌ای است که برای خانه هوشمند ریخته می‌شود تا وسایل برقی آن در چه زمانی روشن و در چه زمانی خاموش شود. با استفاده از یک سناریو، در روزهای تعطیل، سیستم گرمایش و سرمایش، و چراغ‌های شرکت شما اصلا روشن نمی‌شود که نیاز به سرکشی و خاموش کردن داشته باشد. اما با شروع روز کاری، سناریوی از پیش تعیین‌شده شما فضا را برای ورود کارکنان آماده می‌سازد.

2- سیستم تهویه هوشمند

بسیاری از فضاهای کارگاهی و اداری نیاز به تهویه هوشمند دارند. تهویه‌های هوشمند درجه دما و رطوبت یک فضا را تنظیم می‌کنند. در هوشمندسازی تاسیسات برقی، از راه‌های مختلفی به تهویه هوا، و تنظیم دما و رطوبت فضای مورد نظر شما پرداخته می‌شود. باز یا بسته کردن هوشمند پنجره‌ها، روشن یا خاموش کردن سیستم گرمایشی و سرمایشی و تنظیم دمای محیط بر اساس دمای مشخص‌شده از کارکردهای تهویه هوشمند است.

3- سیستم گرمایش هوشمند

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در فصل سرد، دمای خانه یا محل کارتان به‌اندازه‌های گرم شده که مجبور به باز کردن در و پنجره‌ها شده باشید. سیستم گرمایشی در بسیاری از سازه‌ها از موتورخانه ساختمان تنظیم می‌شود. با هوشمندسازی تجهیزات برقی سازه می‌توانید دمای مشخصی برای ماه‌ها و فصل‌های مختلف سال تنظیم کنید. البته با استفاده از ترموستات هوشمند، و وصل کردن آنها به رادیاتورهای شوفاژ هم می‌توانید دمای داخل خانه یا محل کار خود را کنترل کنید.

4- سیستم سرمایش هوشمند

فعال کردن سیستم هوشمند سرمایشی برای شرکت، کارخانه یا ویلای شما با استفاده از ترموستات سرمایشی امکان‌پذیر است. هوشمندسازی تاسیسات برقی در بخش سرمایش را می‌توانید با سناریویی برنامه‌ریزی کنید و کنترل دمای محیط را به ترموستات‌های هوشمند بسپارید. با کمک گرفتن از سیستم سناریویی سرمایش هوشمند، در زمان خاصی، وسایل خنک‌کننده در فضای مورد نظر شما فعال می‌شوند. پس از زمان مورد نظر نیز وسایل خنک‌کننده خاموش می‌گردند. البته به‌صورت دستی و با استفاده از گوشی هوشمند یا ابزار دیگر هم می‌توانید به روشن و خاموش کردن این وسایل بپردازید.

هوشمندسازی تاسیسات برقی

روش‌های کنترل انرژی در یک ساختمان هوشمند

با هوشمندسازی تجهیزات برقی در یک سازه، می‌توانید کنترل آنها را از راه‌های مختلفی در دست بگیرید. یکی از این راه‌ها پنل‌های لمسی ویژه خانه‌های هوشمند است. راه دیگر کنترل تاسیسات برقی در یک خانه هوشمند، استفاده از تبلت، تلفن همراه هوشمند و لپ‌تاپ است. شما به کمک از تبلت، تلفن هوشمند و لپ‌تاپ در هرجای دنیا که دسترسی به اینترنت داشته باشید، می‌توانید سیستم تاسیسات برقی سازه را کنترل کنید.

همه ساختمان‌ها را می‌توان هوشمند کرد!

روش‌های مختلفی برای هوشمندسازی تاسیسات برقی در یک ساختمان وجود دارد. یکی از این سیستم‌ها هوشمندسازی سیمی و دیگری روش بی‌سیم است. هوشمندسازی بی‌سیم با بهره‌گیری از اینترنت اشیا کنترل همه وسایل برقی سازه شما را در دست می‌گیرد. توجه داشته باشید که هوشمندسازی ویژه سازه‌های جدید و نوساز نیست. با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا و سیستم ارتباط بی‌سیم می‌توانیم هر سازه مدرن یا قدیمی را به سازه‌ای هوشمند تبدیل کنیم. هوشمندسازی تجهیزات برقی ساختمان خود را به ما بسپارید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *